Główna zasada komunikacji wizerunku, opiera się na haśle: “jak Nas widzą, tak Nas piszą“; ale równie ważne w tej dziedzinie jest powiedzenie, iż: “jeden obraz wart jest więcej, niż tysiąc słów“. Na czym właściwie polega brand communications i dlaczego jest dla Nas tak ważne?! 🙂 Zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu…
Dlaczego Nasz mózg nauczony jest wyciągać wnioski / opinie / oceny – w sposób powierzchowny?
Na co dzień najczęściej jesteśmy postrzegani na podstawie wyglądu zewnętrznego, urody, ubioru, zadbania, etc.
Dlaczego tak się dzieje? Aby kogoś dobrze poznać, potrzebujemy czasu. Jednak na podstawie pewnych charakterystycznych cech wyglądu możemy znacznie szybciej wywnioskować osobowość, charakter, upodobania, zamiłowania. W ten sposób pomagamy sobie skrócić czas na tzw. pierwsze POZNANIE, czyli dokonanie wstępnej selekcji. Głównym powodem dla której mózg chce jak najszybciej poszufladkować sobie nowo-poznawanych ludzi jest naturalnie wbudowane Nas lenistwo oraz pewne żelazne mechanizmy obronne oparte na podświadomości i poprzednich doświadczeniach interpersonalnych. Niestety ponieważ mózg działa zawsze subiektywnie (każdy z Nas pewne sygnały może odczytywać zupełnie inaczej); dodatkowo powierzchowne ocenianie wcale nie musi się potwierdzić w rzeczywistości. Dlatego też wysnucie własnego stereotypu po tzw. “pierwszych wrażeniu” jest bardzo ryzykowne i często niesprawiedliwe.
Dlaczego to właśnie “pierwsze wrażenie” jest takie ważne?
Pierwsze wrażenie wizualne jest często decydujące (np. w kwestii czy chcemy z kimś w ogóle nawiązać kontakt; czy ktoś Nam się podoba, czy chcemy z nim współpracować, itp.) Stąd też wszystkie firmy, korporacje, osoby publiczne oraz instytucje – starają się zatrudniać najlepszych ekspertów z dziedzin takich, jak: PR, komunikacja, wizerunek, marka, ambasadorzy marki – bardzo często kierując się pierwszym wrażeniem ogólnym oraz wyglądem zewnętrznym.
Komunikacja wizerunku
Pierwsze wrażenie może i jest bardzo ważne, ALE przecież największe na Świecie firmy, celebryci & osoby często występujące w mediach – stale muszą dbać o wrażenia związane z ich odbiorem. Dlaczego tak jest? To proste! Pomijając aspekt, iż zawsze “nowi Ludzie” mogą mieć styczność z naszą marką / Osobą – to z powodu ciągłej rotacji na rynku medialnych oraz obrazowego myślenia Klientów – potrzebujemy stale wywierać na nich dobre wrażenie; musimy dbać o podtrzymywanie, a czasami nawet reperowanie (własnego) wizerunku.
Jakie kryteria są najbardziej brane pod uwagę przy ocenie Ludzi?
U ocenianych (nowo-poznawanych) Osób bez wątpienia są to: buzia, (oczy, twarz i uzębienie), stan zadbania naszych dłoni (i stóp), buty, ubiór – ułożenie materiału (pomięte lub wyprasowane); fryzura, kolory, a nawet ogólna budowa sylwetki. Warto pamiętać, że preferencje odnośnie klasyfikacji Osób są indywidualne i zróżnicowane u każdego z Nas.
Nie oceniaj książki po okładce!
Powierzchowne ocenianie Ludzi jest bardzo ryzykowne i często niesprawiedliwe, gdyż nasz subiektywny mózg wystawia wnioski i opinie “pierwszego wrażenia” na podstawie WŁASNYCH doświadczeń – niekoniecznie sprawdzających się przy nowo poznanej marce, bądź osobie. Często łapiemy się na zbyt stereotypowym myśleniu, jako zgubnej drodze w bagnach lenistwa. Sposób na uniknięcie tego “faux pax”? Daj sobie czas na poznanie i nie oceniaj zbyt szybko – pozory mogą mylić! 🙂
A jak Nas w takim razie widzą Osoby niedowidzące oraz niewidome?
Brak zmysłu wzroku wcale nie usuwa wagi “pierwszego wrażenia”. Na obraz człowieka u Osób słabowidzących i ociemniałych składają się bowiem inne – kompensacyjne bodźce percepcyjne. Większe zwracanie uwagi na siłę i tembr głosu, akcent, intonację, zapach, dotyk, i wiele innych – może warunkować nawet znacznie ciekawsze poznawanie Świata i pojawiającym się w nim Osób.
Autor: Karol Juchniewicz
Muszę przyznać, że to bardzo ciekawy artykuł! Gratuluję i chcę więcej! 🙂